Werk-2002
Hónapok óta tudom, a regényemet, amelyet kétszer (1996‑ban 1998-ban) már készre írtam, most fenekestül fel kell forgatnom; gyakorlatilag újra kell írnom.
Erre nemcsak a korábbi sikertelenségek (1) késztetnek, hanem a körülöttem és bennem történt változások (2) is.
(1) Mégsem lehet véletlen, hogy két kiadót és négy pályázati fordulót megjárva sem tudott kéziratom a könyvig eljutni. Hiába találta mindkét korábbi szerkesztőm megjelenésre méltónak, és hiába állították, csupán az anyagi támogatás hiánya miatt marad fiókban – én minden alkalommal éreztem, a Szembesülés nagyjában-egészében olvashatatlan. Ennek azonban, hitegettem magamat, nem az eleve hibás írói koncepció az oka. A hiányregény, mint ötlet, még nem feltétlenül rossz. Az elképzelés, hogy derivált szövegek révén jelenítek meg egy feltételezett regényt, ma már biztosan tudom, megvalósítható. Ám a mód, ahogy ezt megcselekedni igyekeztem, kifejezetten szerencsétlen. Ugyanis.
Ugyanis elvárható-e a Nyájastól, úgy és olyan sorrendben olvassa szövegemet, miként kínáltam: mire túltette magát a terjengős és tudákos Előszón, utána regény helyett ötven oldalon keresztül a hiányzó szöveghez fűzött Jegyzeteket olvassa, aztán nyolcvan oldalas utószó-monográfián rágja át magát, amely tüzetes aprólékossággal sorra feltárja a regény minden tartalmi és formai rétegét, és tartalomjegyzéke olyan, mint valami egyetemi diplomamunkáé:
- BEVEZETÉS: Az antikvitás közvetítettsége
- TÁRGYALÁS: Rendszer és szerkezet
2.1. Téma, cselekmény, „mondanivaló”
2.2. Az alakok rendszere
2.3. A regény idősíkjai
2.3.1. A regény jelen ideje
2.3.2. A regény múlt ideje
2.3.3. A viszonylagos jövő
2.3.4. A szerzői jelen
2.3.5. Az előre élt jövő
2.4. A regény szövegtípusai
2.4.1. A szerzői közlés három fő típusa
2.4.2. A háromszemélyű belső monológ
2.4.3. Az egyenes és függő idézetek 19 típusa
2.4.4. A levél mint dramaturgiai mozgatórugó
2.4.5. Az önindukciós szöveg; textusburjánzás
2.5. A Szembesülés szerkezete
2.5.1. A regény makrostruktúrája
2.5.1.1. A 9 fő részre tagolódás sajátságai
2.5.1.2. A részenkénti 6-6 fejezet funkciója
2.5.1.3. Az idő-, tér- és szemléletváltás hármas
egysége
2.5.2. Köztes típusú szerkezeti elemek
2.5.2.1. Alakok, idősíkok és szövegtípusok mint
szerkezeti elemek
2.5.2.2. A regényelemek kettes és hármas tago-
lódása
2.5.2.3. Az ötös, hetes és további prímszám-
tagolódások
2.5.3. A motívumok mikrovilága
2.5.3.1. Az egyes szereplőkhöz kötődő motívu-
mok
2.5.3.2. Oresztész szembesülései mint regény-
szervező motívumok
2.5.3.3. Az ismételt, variált és kombinált
motívumuk jellegzetességei
- BEFEJEZÉS: Következmény és hipotézis
Önmagában is riasztó. Hát még olvasva! (És ezután következett a hasonló terjedelmű Werk, napra pontos dátumozással!) Beláttam, ha ez Előszó és a Jegyzetek nem is, de az Utószó-tanulmány mindenkit elriaszt: a regényre éhes Nyájas bizonyosan valami egészen mást várna, a bölcs filoszokat pedig nyilván nem érdekli a mégoly magas szakmai nívón megírt tanulmány sem, ha nem létező művet elemez. Vagyis aprólékosan megírt tanulmányom kettős öngól: fikciónak túl konkrét, filológusi munkának túl absztrakt. Egyedül a megszállott szövegbubusok, mániákus textusguruk, elvakult hermenauták érdeklődésére számíthattam, akik talán felfigyeltek volna az önreflexiónak és autorecepciónak erre a csúcskísérletére. Vagy nem.
(2) A felforgatás és újraírás másik oka az az átrendeződés, amelyet környező világomban és magamban tapasztaltam, és amely bizonyos végletességig jutott el az elmúlt években.
A Szembesülés korábbi verzióit úgy fogalmaztam, hogy visszahelyeztem magam a hiányregény feltételezett keletkezési idejébe (a nyolcvanas-kilencvenes évek fordulójára) és akkori felfogásomat, értékítéletemet próbáltam maradéktalanul közvetíteni annak ellenére, hogy már 96-ban is (első készre írás), de kivált 98-ban (második készre írás) ez az értékrendem sok vonatkozásban megváltozott. 2002-re átalakulásom olyan mértéket öltött, hogy, úgy éreztem, vagy érintetlenül kell hagynom a korábbi szövegeket, vagy ha belenyúlok, akkor részben-egészében át is kell őket írnom, mert már nem tudom hitelesen képviselni tízegynéhány évvel korábbi önmagamat. Mivel az elkészült anyagot abban a formájában (lásd a fentebbi érveket) olvashatatlannak ítéltem, elhatároztam az átírást, újraírást – és az újraszerkesztést. Ennek menetéről itt, a Werkben igyekszem szűkszavúan beszámolni.